Przygotowanie motocykla do zimy
Dowiedz się jak w prosty sposób zadbać o spokojny i bezpieczny sen zimowy Twojego motocykla. Dzięki tym czynnościom Twój rumak będzie w pełni gotowy by po wiosennym przebudzeniu z radością wyjechać na asfaltowy wybieg.
Sprawdź, jakie czynności wykonać przed zimą:
1. Wymień olej silnikowy i filtr oleju
Olej który pracował w silniku przez cały sezon nie będzie już posiadał najlepszych właściwości. Efektem ubocznym pracy metalowych elementów w silniku jest ich ścieranie, co powoduje osadzanie się w oleju drobnych opiłków metalu. Natomiast poprzez pośredni kontakt oleju ze spalaną benzyną w oleju będą zawierać się szkodliwe substancje które w negatywny sposób wpływają na wnętrze silnika.
Przykład zebranych opiłków na magnetycznym korku olejowym.
2. Umyj motocykl
To istotna czynność, która nie stanowi wyłącznie efektu wizualnego. Dzięki oczyszczeniu motocykla (oraz późniejszej konserwacji) zabezpieczamy powierzchnię lakieru i metalowych elementów przed wchodzeniem w reakcje chemiczne z różnymi związkami (co może powodować trudne do usunięcia plamy) oraz zmniejszamy ryzyko wystąpienia korozji.
Do mycia jak najbardziej możemy wykorzystać samochodową myjkę ciśnieniową – należy jednak zrobić to ostrożnie. Przed takim prysznicem dobrze jest odczekać aż silnik się ostudzi albo przynajmniej starać się nie lać na niego wodą. Nie zbliżajmy lancy zbyt blisko powierzchni lakierowanych, a także nie kierujmy wody pod ciśnieniem na:
- układ zasilania (np. gaźniki czy wtryski paliwa),
- układ elektryczny,
- układ dźwigni tylnego zawieszenia oraz miejsc gdzie znajdują się uszczelniacze przedniego i tylnego zawieszenia,
- otwory (np. wylot z rury wydechowej) oraz łączenia elementów,
- łożyska kół oraz rejon główki ramy (łatwiej bowiem zawilgocić przestrzeń pod uszczelniaczami niż ją stamtąd usunąć).
Biorąc się za powyższy „detailing” warto zapoznać się także z ofertą różnych środków do mycia, polerowania i konserwacji. Czyszcząc części zabrudzone smarem warto skorzystać z benzyny ekstrakcyjnej. Po dokładnym umyciu dobrze zabezpieczyć powierzchnie motocykla specjalnymi preparatami przeznaczonymi do ochrony lakieru, części aluminiowych i chromowanych oraz elementów plastikowych i gumowych.
Przy okazji, po takich zabiegach decydując się na pierwszą przejażdżkę w nowym sezonie wsiadamy od razu na pięknie wyglądającą maszynę.
3. Wyczyść i nasmaruj łańcuch
Do tej czynności zastosuj specjalny środek do czyszczenia łańcuchów motocyklowych lub wykorzystaj naftę. Niezastąpionym tu narzędziem będzie szczotka do czyszczenia łańcucha. Dopieść łańcuch idealnie, po czym jeśli masz możliwość – wydmuchaj resztki brudu sprężonym powietrzem. Po tych czynnościach wyreguluj naciąg jeśli łańcuch tego wymaga i przeprowadź smarowanie (także specjalnym do tego środkiem).
UWAGA: nigdy nie myj łańcucha zwykłą benzyną, ponieważ działa szkodliwie na uszczelniające o–ringi między ogniwami łańcucha.
Oprócz łańcucha nasmarować powinno się także linki gazu oraz sprzęgła. Służy do tego smarownica do linek którą możesz kupić za parę groszy.
UWAGA
Nigdy nie myj łańcucha zwykłą benzyną, ponieważ działa szkodliwie na uszczelniające o–ringi między ogniwami łańcucha.
Oprócz łańcucha nasmarować powinno się także linki gazu oraz sprzęgła. Służy do tego smarownica do linek którą możesz kupić za parę groszy.
Smarownica wraz z smarem w spreju.
4. Płyny
Jeśli Twój motocykl posiada metalowy bak – na zimę należy zalać go benzyną pod sam korek. Dzięki temu na jego wewnętrznych ściankach nie zacznie osadzać się korozja.
Jeśli zamierasz trzymać dwa kółka na zewnątrz, gdzie będą oddziaływać ujemne temperatury upewnij się, że masz zalany niezamarzający płyn chłodniczy. Dzięki temu nie będzie ryzyka rozszczelnienia układu chłodzenia.
Bawiąc się już bardziej poważnie przy motocyklu sprawdź także poziom oraz stan płynu hamulcowego (służy do tego specjalny przyrząd określający zawartość cząsteczek wody w płynie) i wymień go jeśli to konieczne.
Tester do płynu hamulcowego
Tester płynu chłodniczego (glikometr)
5. Gaźniki
Jeśli nasz jednoślad wyposażony jest w starszy układ zasilania paliwem czyli gaźniki, przed zimą należy spuścić z nich paliwo. Wykonujemy to poprzez poluzowanie odpowiedniej śruby spustowej przy komorze pływakowej.
6. Hamulce
Przy okazji wszystkich czynności sprawdź także grubość klocków i tarcz hamulcowych. Jeśli te elementy wymagają wymiany dobrze zrobić to już teraz, by na wiosnę nie zajmować sobie tym głowy.
Przyjrzyj się także stanowi tłoczków hamulcowych – dobrze jest je oczyścić z brudu i zabezpieczyć przed korozją smarując specjalną pastą.
7. Akumulator
Aby nasz akumulator nie stracił swojej pojemności (sprawności) należy przez zimę go podładowywać. Najlepszym sposobem jest podłączenie akumulatora do automatycznej motocyklowej ładowarki która wpierw naładuje go do pełna a później będzie stale podtrzymywać stan naładowania.
Ładowanie i przechowywanie akumulatora powinno mieć miejsce w pomieszczeniu z temperaturą nie mniejszą niż 5 st. Celsjusza. Jeśli nie trzymasz na zimę motocykla w ciepłym garażu tylko „pod chmurką” – wyjmij akumulator i odłóż go do miejsca gdzie „nie zmarznie” lub „nie zamarznie” 😉
Jeśli nie posiadasz automatycznej ładowarki którą możesz pozostawić na stałe podłączoną do swojej baterii to zadbaj o to, by przynajmniej 2–3 razy w ciągu zimy podładować akumulator.
Przy okazji, jeśli po dwóch dniach od naładowania akumulator w stanie spoczynku wykazuje napięcie 12,6 – 12,7 V to powinien być wciąż w dobrej kondycji.
W starszych wiekiem motocyklach oprócz akumulatora warto zadbać także o wszystkie styki układu elektrycznego poprzez rozpinanie kostek (oraz wyciąganie bezpieczników), oczyszczenie styków jeśli są zaśniedziałe i „przepsikanie” ich specjalnym środkiem, np. „contact spray”.
8. Opony
To na oponach spoczywa waga całego pojazdu. Jeśli motocykl przez całą zimę będzie stał nieruchomo oparty tylko na stopce bocznej opony mogą ulec odkształceniu, co później da się we znaki podczas jazdy. Dlatego naszego rumaka należy właściwie ułożyć do zimowego snu by było mu wygodnie. Najlepszym rozwiązaniem jest ustawienie go na specjalnych stojakach motocyklowych które odciążą obie opony.
Jeśli nie mamy stojaków ale nasz motocykl jest wyposażony w stopkę centralną – oczywistością będzie jej użycie.
Gdy jednak do dyspozycji mamy wyłącznie stopkę boczną należy co 2 lub 3 tygodnie zmienić ułożenie kół o 1 / 4 obrotu. Można także dopompować koła o około 0,5 – 1,0 bara.
9. Pokrowiec
Byłoby idealnie gdyby rumak miał na zimę swój kąt w ciepłym garażu. Lecz gdy jest pozostawiony na pastwę wygnania: chłód, wiatr, deszcz i śnieg to naszym obowiązkiem serca będzie przykrycie go porządnym pokrowcem by choć ta kołdra pomogła mu przetrwać trudne warunki.
Także trzymając motor w garażu dobrze jest przykryć go czymkolwiek, by wcześniejsze czyszczenie, polerowanie i nabłyszczanie nie zostało zaćmione warstwą kurzu.
Zimowanie Motocykla
Warto wiedzieć, jakie czynności wykonać przed nastaniem mrozów, aby nasz motocykl był sprawny na wiosnę i posłużył nam wiele lat.
Autor tekstu: Nikodem
Świetnie – przyda się 👍